Huishoudelijk reglement afdeling PvdA de Kempen.

Leidend zijn de:

STATUTEN EN HUISHOUDELIJK REGLEMENT PvdA 

  • Vastgesteld door het congres van 21 en 22 januari 2012 te ’s Hertogenbosch.
  • Gewijzigd op het congres van 15 en 16 februari 2014 te Breda.
  • Gewijzigd op het congres van 17 en 18 januari 2015 te Utrecht.
  • Gewijzigd op het congres van 13 februari 2016 te Amersfoort.
  • Gewijzigd op het congres van 14 en 15 januari 2017 te Utrecht.

 

Dit huishoudelijk reglement is daar een aanvulling op. Als er een conflict is prefereren de landelijk geldende statuten en het huishoudelijk reglement van de PvdA.

 

De afdeling

  1. Positionering en taak

1.1 De afdeling PvdA de Kempen omvat de gemeenten Bergeijk, Bladel en Reusel-De Mierden. De afdeling bestaat uit de leden van de partij die woonachtig zijn in deze gemeenten.

Conform artikel 6.11 van de statuten kent de afdeling PvdA de Kempen drie onderafdelingen: Bergeijk, Bladel en Reusel-De Mierden.

1.2 De afdeling PvdA de Kempen heeft als doel de onderafdelingen te ondersteunen bij het deelnemen aan de lokale politiek. De afdeling PvdA De Kempen is de plaats waar de leden van de onderafdelingen hun ledenrechten kunnen uitoefenen en waar zij ondersteund worden.

1.3 In de onderafdelingen wordt de plaatselijke politiek bedreven. Alle daaruit voordvloeiende verplichtingen zullen dan ook daar plaatsvinden zoals het opstellen van kandidaten lijsten en verkiezingsprogramma’s, het formuleren van meningen en het communiceren over plaatselijke politieke onderwerpen.

1.4 Voor aangelegenheden die een enkele gemeente binnen de afdeling betreffen treedt de gemeenschappelijke vergadering van de leden van die gemeente, ondersteund door twee bestuursleden van PvdA de Kempen, op als bevoegde vergadering. Dit zolang er een democratisch gelegitimeerde gemeentelijke overheid bestaat.

 

  1. De organisatie van afdeling PvdA de Kempen

2.1  De afdelingsvergadering van PvdA de Kempen is het hoogste gezag. Voor een afdelingsvergadering worden alle leden van de onderafdelingen uitgenodigd. De afdeling organiseert minstens twee maal per jaar een afdelingsvergadering.

2.2 De afdeling kent een bestuur waarvan alle leden telkens voor een periode van twee jaar door de afdelingsvergadering worden gekozen uit de leden van de afdeling.  In afwijking van het bepaalde in de eerste volzin kan de afdelingsvergadering, met inachtneming van wat daarover in de reglementen is bepaald, besluiten de leden van het afdelingsbestuur voor een periode van hoogstens 4 jaar te kiezen, mits minstens tweejaarlijks verkiezingen voor leden van het bestuur worden gehouden. Leden van het afdelingsbestuur treden in functie op de dag nadat de afdelingsvergadering de bestuursleden heeft gekozen.

2.3 Het afdelingsbestuur bestaat uit minstens 5 door de afdelingsvergadering op de jaarvergadering gekozen leden, waarbij elk lid deel uitmaakt van de afdeling. De voorzitter, secretaris en penningmeester worden in functie gekozen. De afdelingsvergadering bepaalt het aantal leden van het afdelingsbestuur.

2.4 In functie gekozen bestuurslidmaatschappen worden vervuld door verschillende personen. Wanneer zich geen kandidaat meldt voor een in functie gekozen bestuurslidmaatschap, kan één persoon gedurende ten hoogste zes maanden maximaal twee in functie gekozen bestuurslidmaatschappen combineren. Voor deze combinatie is instemming van de afdelingsvergadering vereist. Het partijbestuur kan deze termijn verlengen.

  1. Financiën

 

3.1 Het afdelingsbestuur is verantwoordelijk voor de financiële administratie. Deze moet zodanig ingericht zijn dat zowel de liquide middelen als de kosten per onderafdeling duidelijk herkenbaar zijn. Verder legt zij financiële verantwoording af aan de leden via de jaarrekening. Het afdelingsbestuur zorgt ervoor dat alle bescheiden aangeleverd worden (via OAS) bij het partijbureau.

 

3.2 Elke onderafdeling die deelneemt aan de gemeentelijke verkiezingen beschikt over onderafdelingsgelden. De penningmeester van de afdeling voert de financiële administratie.

Saldi die vanuit de onderafdelingen worden overgedragen op de rekening van PvdA de Kempen worden door de penningmeester van de afdeling ‘geoormerkt’ geboekt en blijven beschikbaar voor betreffende onderafdeling.

 

3.3 De ledenafdracht van het partijbureau komt op de rekening van afdeling de Kempen. Daarnaast stort iedere onderafdeling jaarlijks een door de ledenvergadering vast te stellen bedrag op de rekening van PvdA de Kempen.

 

(Later nog toevoegen hoe we met afdracht raadsleden omgaan.)?

 

Daar waar de reglementen van de PvdA en het huishoudelijke reglement van afdeling PvdA De Kempen niet voorzien besluit het bestuur en legt het bestuur dit vast in verslaglegging.